Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: galinabg
Категория: Политика
Прочетен: 3409986
Постинги: 193
Коментари: 4461
Гласове: 21835
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
09.12.2009 21:30 - ТРЪНЛИВИЯТ “БУРГАС-АЛЕКСАНДРУПОЛИС” *
Автор: galinabg Категория: Политика   
Прочетен: 4822 Коментари: 18 Гласове:
8

Последна промяна: 10.12.2009 18:18


Предлагам ви един изключителен анализ на журналиста Мерим Тенев за петролопровода Бургас - Александруполис.

Тема, която се прокрадва в българските медии, някак си, все така с недомлъвки, противоречиви факти и позиции и усещането за нещо абстрактно.
И с всяка смяна на политическото управление у нас тръбата "Бургас-Александруполис" придобива политически привкус и украска.

Вие знаете ли историята на тази петролопроводна сага?
Признавам си, че аз самата имах твърде откъслечна и противоречива информация.

Личното ми мнение е, че Мерим Тенев е успял да обобщи огромно по количество информация в един изключително разбираем вариант. И полезен!

***********


ТРЪНЛИВИЯТ “БУРГАС-АЛЕКСАНДРУПОЛИС”
Кой печели и губи от този нефтопровод?   Идеята за нефтопровода “Бургас-Александруполис” се заражда в началото на 90-те години на миналия век. Тогава гръцкият петролен магнат Янис Латцис и дясната му ръка Николаос Григориадис стигат до извода, че ще е много по-сигурно, бързо и евтино руският нефт да не преминава с танкери през Босфора, а през нефтопровод, който да свързва директно пристанище Бургас с гръцкото пристанище Александруполи. От там танкери трябва да пренасят нефта до европейския и американския пазар.   Гръцката държава вижда в проекта за нефтопровода няколко шанса. Страната ще се превърне във фактор на енергийната карта на региона, а Босфорът ще може да бъде избягван и така ще изчезне зависимостта от Турция при преноса на нефт с танкери. За България обаче това реално е поредният руски енергиен проект и не води до никаква диверсификация на източниците.   След години на преговори, най-вече за това как и с какви проценти ще участват в проекта трите заинтересовани страни (Гърция, България и Русия), на 15 март 2007 година в Атина тържествено се подписва тристранната спогодба за нефтопровода.   Още тогава става ясно едно. България тотално се отказва от поставяното години наред условие, блокирало редовно преговорите, и трите страни да участват с равен дял.   Оригиналната бизнес идея от 90-те години на 20 век обаче от самото начало не се съобразява с няколко други важни неща. Районът на Александруполи е известен с девствената си природа. Туризмът е основен поминък на населението, във водите на Егея е пълно с делфини, а резерватът “Делтата на Еврос (Марица)” е на две крачки от мястото, което трябва да се превърне в един петролен град.   Дълги години, по време на сложните преговори за реализирането на проекта, темата екология изобщо не присъства и официално нито се обсъжда, нито се съобщава на отразяващите журналисти и така остава периферна.   Наскоро гръцката телевизия Скай и предаването “Новите досиета” излъчиха журналистическо разследване по темата “Бургас-Александруполис”. В него се повдигат много интересни въпроси около проекта. Въпроси, които не сме си и задали в България.   Предаването обозначава като основен и сериозен проблем фактът, че въпреки всеобщото мнение - нефтопроводът “Бургас-Александруполис” не е държавен проект, а частна търговска спогодба, подкрепена от гръцкото, руското и българското правителство.   Според официалния сайт на компанията, която ще експлоатира нефтопровода Transbalkan Oil Pipeline http://www.tbpipeline.com/ дяловете и участващите компании са следните:   - 51% за руската страна. Единственият руски участник Pipeline Consortium “Burgas-Alexandroupolis” Ltd. е съвместно създаден от 3 компании “Transneft” с 33.34%, “Rosneft” с 33.33% и “Gazrpom Neft” с 33.33%.   - 24,5% българско участие в “Project Company Oil Pipeline Burgas-Alexandroupolis – BG” AD са разделени по равно между “Bulgargas” и “Technoexportstroy”   - 24.5% гръцко участие са на консорциума “Helpe-Thraki A.E.” с 23.5% и гръцката държава с 1%.   Според “Новите досиета” друг генерален проблем е, че реалните детайли по проекта ще бъдат изяснени в бъдещи спогодби.   Предаването изказва и притеснението, че от подписаната спогодба не става категорично ясно кой ще притежава земята, през която ще преминава нефтопровода.   Гръцкото телевизионно предаване изказва и опасения, че нефтопроводът, като една чисто търговска спогодба между компании, не пречи на никого от участниците да продаде дяла си без да поиска разрешение от България и Гърция, през които реално ще преминава.   Както е известно – социалистическата партия ПАСОК, която състави през октомври новото гръцко правителство, се обяви още по време на предизборната кампания против спогодбата, защото тя “облагодетелствала само Русия” и поиска предоговарянето й. Това стана причина управляващата тогава НОВА ДЕМОКРАЦИЯ да пусне следния предизборен клип:   http://www.youtube.com/watch?v=Xl-VwmoLaho   “Пасок обявява, че ще преразгледа спогодбата за “Бургас-Александруполис”. Какъв е проблемът на Йоргус Папандреу със стратегическото отваряне на Гърция към Русия?   Освен очевидните геостратегически ползи, благодарение на подписаната спогодба за нефтопровода, Гърция ще получава най-малко 35 милиона долара годишно, които ще бъдат влагани в гръцкия район Траки.”   Интересно е, че единствената сигурна печалба за България и Гърция са действително таксите за пренос, които се изчисляват на долар за всеки пренесен тон. Така се очаква парите да са около 35 милиона долара годишно. Гърция действително е поела задължението таксите да бъдат дадени за развитието на гръцката област Траки. Любопитен факт е, че районът около Александруполи печели значително повече от туризъм, както ми обясниха преди време гръцки бизнесмени от туристическия сектор там.   Сега официални гръцки представители обясняват пред гръцкото предаване “Новите досиета”, че туризмът не е застрашен от бъдещия нефтопровод, защото руснаците щели да изпращат много туристи точно в региона на Александруполи.   Все пак най-трънлива си остава подписаната спогодба. В нея има доста необясними неща, по които трябва да се произнесат най-вече юристи, финансисти и еколози.   Основните въпроси, но не само, които поставя подписаният текст са:   - защо за конкретната фирма Transbalkan Oil Pipeline трябва да се създава благоприятен и различен от този за другите фирми митнически и данъчен режим?   - защо в подписаната спогодба екологичната оценка въобще не присъства и само е загатнато нещо за екология и сигурност? В четвъртък министърът на околната среда и водите Нона Караджова съобщи, че известна част от трасето на нефтопровода преминава през територия на екологичната мрежа "Натура 2000". Всъщност това би ли го допуснала ЕК?   - защо само една руска компания ще доставя нефта?   и т.н., и т.н.   При ратификацията на подписаната спогодба от гръцкия парламент на 25 април 2007 година, целият текст на подписаната между България, Гърция и Русия спогодба е качен и на официалния сайт на парламента:   http://www.parliament.gr/ergasies/nomodetails.asp?lawid=523   http://www.parliament.gr/ergasies/nomosxedia/EisigisiEpitropon/523/K-BURGALE-EIS_1.pdf   http://www.parliament.gr/ergasies/nomosxedia/EisigisiEpitropon/523/K-BURGALE-EIS_2.pdf - текст на английски   Очевидно е, че тепърва предстои дискусията по основните аспекти, проблеми, ползи и заплахи около проекта “Бургас-Александруполис”.     * Този текст може да бъде препечатван само след изричното съгласие на автора. Разрешение да бъде ползван е дадено изрично и само на http://www.kafene.net. Всяко неразрешено препечатване се смята за нарушение на авторските права. Ограничението не важи за лични блогове, но е абсолютно валидно за информационни сайтове, различни от Кафене!

http://bulgariancomments.blogspot.com/2009/12/blog-post.html

******** 
Ето и една много силна статия по темата от Недялко Йорданов:
http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=263365




Гласувай:
8



Спечели и ти от своя блог!
1. анонимен - zahariada
10.12.2009 12:22
Няма до коментирам твоя пост, но виж какво става с мрежата! Все едно вали сняг и ни затрупва!
цитирай
2. galinabg - @1. анонимен - zahariada
10.12.2009 12:24
Ако имаш предвид новите условия на Блог.бг, да и аз съм смутена. Трябва прочета по-внимателно и да се консултирам с юристи, но си мисля, че не са коректни .
цитирай
3. анонимен - zahariada
10.12.2009 12:28
06.03 13:49 - ДА СИ ВНЕСЕМ ЛИ СПЕЦСЛУЖБИ ОТ УКРАЙНА?

Преди два дни спецчасти на Украйна влязоха в Нафтогаз и набързо откриха Руско-Ук-
раинския газов договор. Да идват и в България. Да отарашат Булгаргаз,Булгартрансгаз
и разбира се великият енергетик-газовик Р. Овчаров,и да извадят нашия договор с Ру-
сия. Унрайна извади аргумент,политически или не,че цената е висока и потребителите
не можели да си плащат.Популистко или не, но все пак е нещо. У нас всичко се хвърля
в/у това,че Русия ни врътнала кранчето. Да помислим логично.

При първата криза, така и не се разбра,кой спря газа. Русия или Украйна? Защото да не
забравяме,че газът за Украйна и транзита за Българи и други европейски страни тече
по различни тръби. Русия може да спре газа за Украйна без да спира транзита. Друг ва-
риант. Ако Русия спира транзита, защото Украйна не си плаща, звучи абсурдно, тъй като
нито България, нито някой друг ще плати вместо Украйна. Другият вариант е Украйна да
спира транзита, да предизвика реакции в Европа и да реши проблемите си. Русия няма
никаква сметка да спира транзита от който печели.

При първата криза не бяхме готови, сега сме готови уж, но криза май няма да има. Така
казва министър Димитров. Видите ли, Украйна щяла да си плати газа и нас не ни заплашва криза. Какво прозрениеІ Какъв полет на министерската мисълІ Възхитен съм.
Какво общо има България с разплащанията м/у Русия и Украйна? Ние имаме чудесен
договор с Газпром, според вас, и5 няма никаква логика Русия да спира газа за Б-я, за-
щото Украйна не иска или не може да си плаща. Ако в този проблем има политики,а то
сигурно има, на Русия и Украйна, правете и вие политика. Защо не спряхте транзита за
Турция? Престанете, г-н Димитров да плашите и лъжете хората, а си вършете работата.

На Валери Цветанов му забраниха да пътува извън Б-я, освен на определени места.

На министър Димитров трябва да му забранят да дава изявленя в медийте, защото

плаши хората. ЕГАТИ ДЪРЖАВАТАІІІІ
цитирай
4. galinabg - @3. анонимен - zahariada
10.12.2009 12:33
Хахахах! Е, то, само спецслужби от Украйна не сме си внесли :)))) Колко му е! съгласна съм с всичко, което казваш! Поздрави!
цитирай
5. анонимен - Толкова много информация
10.12.2009 15:40
за Гъпция!
А за България - никаква яснота няма изнесена на прост и разбираем език!
Ох, ще бере много ядове следващото поколение от нашето безразличие!:(
цитирай
6. galinabg - @5. tit - Толкова много информация
10.12.2009 15:52
Тит, точно затова си позволих да копирам материала и на когото му е интересно да го прочете. Време е да започнем да си задаваме въпроси и за нещата, които не разбираме в дълбочина и заради това ги заобикаляме или пренебрегваме. А те, всъщност, се оказват базисно важни за всеки един от нас. За децата ни. За страната ни и бъдещето й , дори. Материалът на Мерим е показателен за това - на какво ниво са медиите у нас. На каво ниво е журналистиката ни. Да това , че телевизиите са пълни само със сапуневица и скандали еднодневки, които като воайорска нация ни идват дюшеш, за да не мислим много и задълбочено, не ни оправдава и няма да ни бъде простено от идните след нас.
А, ето, този петролопровод, който тихомълком ще започне да се строи. Бойко вече се предаде и онзи ден каза, че президентът ще има последната дума за енергийните проекти. А всички знаем кой е проводникът на руските енергийни интереси у нас!
Права си, ще патим много. И ние, и децата им и всички занапред!

Осъзнавам, че това четиво е скучно, показва го и броят на прочитанията, но полека - лека трябва да отворим очите си и за това, което се случва зад гърба ни. Колкото и трудносмилаемо да е и главен герой в него да не е Инджи, например:))))
цитирай
7. haralanov - То тогава излиза,че...
10.12.2009 16:59
За България файда йок,кяр-хич от тоя нефтопровод!
цитирай
8. galinabg - @7. haralanov - То тогава излиза,че...
10.12.2009 17:12
Ами, да, Минчо, точно така излиза....
цитирай
9. анонимен - Права си, Галя!
10.12.2009 19:25
Пълно информационно затъмнение. Аз искам да знам условията по договора за внос на руски газ сега, за Бургас-Александруполис, за Южен поток, за Беляне и АЕЦ Козлодуй. Стига са ни обяснявали, че били много сложни и експертни сметките. Тогава ще видим кой чии интереси защотава, кой ни управлява де факто и чия собственост сме като държава.
цитирай
10. galinabg - @9. harvi - Права си, Галя!
10.12.2009 19:34
Хахах!Ев, не знам от кого ги искаш, ама все си мисля, че няма кой да ти ги даде....А и услужливите медии не питат за това.Защото извън редакцията е глад!
цитирай
11. анонимен - То и в редакциите е глад,
10.12.2009 19:36
само че за достойнство ...
цитирай
12. galinabg - @11. harvi - То и в редакциите е глад,
10.12.2009 19:39
Тъжно е това достойнство, Ев...И жалко. Докато медиите са в ръцете на бившите и настоящи ченгета - така ще е!
цитирай
13. flyco - =
10.12.2009 21:20
Това писмо на Недялко Йорданов го четох преди година, освен това го чух от него самия в телевизионно предаване. Още тогава ми стана интересно защо точно Недялко Йорданов трябва да ми го каже това нещо... още не съм си отговорил. Той нали е поет, тогава какви са тези шлангове, тръби, танкери в неговата /в случая не мерена/ реч? Все едно Трайчо Трайков да започне да издава стихосбирки и да превърне това в смисъл на живота си.
Не искам да бъда разбран погрешно. Всеки има право да изрази гражданското си отношение към проблема, но само в сферата и границите до които е компетентен. Иначе звучи или смешно или манипулативно - в зависимост от този, който го слуша и нивото му на информираност. Отказвам да приема изречения като "и там един влекач го опъва", "единствената граница между нефта и морето е един шланг" и т.н. Ами по същата логика единствената граница между човешкото тяло и пълният вакуум е космонавтският костюм и какво от това, да сме разбрали, че при излизане в открития космос някой астронавт е бил изсмукан през дупката на копчето на костюма? :) не сме нали.
г-н Йорданов ще има много по-голям успех и ще предизвика много по-малко усмивки ако вместо открити писма седне и напише една поема за тръбопровода. Всъщност може да е опитал и да не му се е получило. Все пак не става въпрос за звезди, любов и мечти, а за тривиално техническо изпълнение "БУИ" /или може би "буй"?/.
цитирай
14. galinabg - @13. flyco - =
10.12.2009 21:58
Съжалявам, че основният ти акцент е върху написаното от Н.Йорданов. Статията му ми я изпрати един съблогър на ЛС и аз публикувах линка.
На вашето внимание е статията на Мерим. Тя е ценната.
Иначе Недялко предполагам, че като бургаски общественик е приел това за лична кауза. Но нека не адвокатствам на никого.
Не се ядосвай. Не ни е пръблемът Недялко.
Другото чети!
цитирай
15. nkf - В статията се акцентира само на п...
11.12.2009 02:38
В статията се акцентира само на последиците върху гръцката страна , при това се спестяват ползите,които ще извлече Гърция.
Обаче дум не се казва как стоят нещата по отношение на България.От този проект имат полза и Русия и Гърция,но не и ние.
Ако, не дай Боже, рази тръба се построи ,ние получаваме единствено приходи от такса ,която е около 30 милиона долара-нищо пари.Това е капка в републиканският бюджет.Това е ежедневен разход на държавата.Почне ли да се разтоварва нефт в бургаският залив по този първобитен начин (с буюве),то разлива не ни ммърда със сигурност и тогава туризма отива на кино.А от туризма в хазната влизат около 3 милиарда и половина -това внася плажа и морето в Бюджета.После кой турист ще си опъне хавлията на плажа ,като знае,че под носа му кръстосват танкери???Това е все едно пред Ница или Монте Карло да изтипосат буюве и да започнат да разтоарварват нефт, пълнейки нефтопроводна тръба за Амстердам.Освен това ще трябва и да изорем половината странджа з ада се прокара тръбата.А какво ще стане с "Нефтохим"?В Дедеагач (Александропулис) гърците просто ще построят една рафинерия,която би обезмислила изцяло нашата.Освен това гърците ще развият допълнително флота си, с което ще печелят още-нови танкери,нови екипажи,доставки и т.н. по икономичекста верига.Какво остава за нас?Само и единствено пасивите.Какво ще стане с туризма, какво ще стане с нашите пари, с хората, които зависят от турзима,а те не са никак малко?
А не по-малко болезнена е темата за загробващата ни АЕЦ-Белене.
Да се надяваме,че все пак това правителство ще спре тези безумни и анти-български проекти.
цитирай
16. valiordanov - Това писмо на Недялко Йорданов го ...
11.12.2009 08:38
flyco написа:
Това писмо на Недялко Йорданов го четох преди година, освен това го чух от него самия в телевизионно предаване. Още тогава ми стана интересно защо точно Недялко Йорданов трябва да ми го каже това нещо... още не съм си отговорил. Той нали е поет, тогава какви са тези шлангове, тръби, танкери в неговата /в случая не мерена/ реч? Все едно Трайчо Трайков да започне да издава стихосбирки и да превърне това в смисъл на живота си.
Не искам да бъда разбран погрешно. Всеки има право да изрази гражданското си отношение към проблема, но само в сферата и границите до които е компетентен. Иначе звучи или смешно или манипулативно - в зависимост от този, който го слуша и нивото му на информираност. Отказвам да приема изречения като "и там един влекач го опъва", "единствената граница между нефта и морето е един шланг" и т.н. Ами по същата логика единствената граница между човешкото тяло и пълният вакуум е космонавтският костюм и какво от това, да сме разбрали, че при излизане в открития космос някой астронавт е бил изсмукан през дупката на копчето на костюма? :) не сме нали.
г-н Йорданов ще има много по-голям успех и ще предизвика много по-малко усмивки ако вместо открити писма седне и напише една поема за тръбопровода. Всъщност може да е опитал и да не му се е получило. Все пак не става въпрос за звезди, любов и мечти, а за тривиално техническо изпълнение "БУИ" /или може би "буй"?/.


Та нека се опитам да дам някакъв отговор, на въпрос който е видимо зададен от човек необичащ Недялко Йорданов. Само, че за да бъда убедителен ще дам пример с мен и ще попитам - кога е правилно действието на пишещия?

Когато написах стихотворението:

Двайсетгодишно - десетоноемврийско

Двайсет години в страната горчи от измама.
Двайсет години, заровени в тиня и кал.
Двайсет години лъчи на надеждата няма.
Двайсет години, хомот ни е черният шал.

Бялата птица от разказа, няма я още.
Даже Андрешко в колата не качва властта.
Днес младежта, подражава само на лошите.
Двайсет години се вдига във култ подлостта.

Кражби, убийства, рушвети, интриги и дразги.
Дрогата струва по-малко от белият хляб.
Двайсет години, поманата само е празник.
Двайсет години – светлинни години назад.

Близки се карат за педя земя и имоти.
Двайсет години по дъното само пълзим.
Двайсет години отнеха ни от живота.
Двайсет години откакто свободно мълчим.

Двайсет години – едно поколение цяло.
Двайсет години спринтираме само назад.
Двайсет години, такова се чудо видяло,
Че сме сеирът огромен за целият свят….

Получих коментари от типа:" И какво предлагаш - да се обесим ли? Вместо да пригласяш на старческото мърморене и да си мълчиш свободно, не е ли по-добре да направиш опит да ни посочиш светлината в дъното на тунела. Пък макар и миражна да е. Щом си се решил да стъпиш на трибуната - бъди трибун, а не мърморко. От мръкнето, пък било то и в най-поетичната си форма, ползата си е никаква."

Когато някой обаче изрази позиция за национален проблем, тогава се задава обратният въпрос: Тоя що не си гледа поезията?...
Е питам: Кое действие е правилно?....
Нека когато става въпрос за България, не се делим на категории кой има и кой няма право да изрази позиция... Недялко, освен поет е гражданин на тази страна и има право да даде мнението си , тъй както има право да гласува на изборите!
цитирай
17. flyco - Re: 16.
11.12.2009 09:36
Знаеш, че рядко посещавам блогът ти, но точно за това стихотворение отзивът ми беше положителен. Освен това какво означава "необичащ Недялко Йорданов"? Ако става въпрос за уважение, това е друга тема. и още нещо, ето какво написах точно за да не се получи подобен коментар:
"Не искам да бъда разбран погрешно. Всеки има право да изрази гражданското си отношение към проблема, но само в сферата и границите до които е компетентен."
Гражданската позиция винаги е достойна за уважение и аз нямам нищо против тази на Недялко Йорданов. Предполагам, че е достатъчно да каже, че е против. Предполагам също, че ще е още по-добре ако може да каже защо е против, което се е опитал да направи. Казал го е, браво, защо го казва пак? Защо за една година не е доразвил мнението си по въпроса, не е надградил върху миналогодишното си мнение, защо? За толкова тъпа ли смята публиката си, че и предлага едно и също нещо два, да не кажа три пъти? Тук е съвсем друг въпросът за твореца Недялко Йорданов. Не го обсъждам като поет, нито като творец. Иронията ми, че не е написал стихотворение за тръбата може да е попресолила коментара, но какво пък, нека напише ако може. Аз не мога.
цитирай
18. анонимен - Моето мнение е по-различно
07.01.2010 12:18
когато искаш да си важен трябва да направиш и компромис. българия повече от всичко в момента се нуждае от това да е важна. и моля ви, когато става въпрос за геополитика и държавни интереси, да взимаме в предвид мнението на хора от тази област, а не на поети.
Хора, на които доста добре се плаща в Бургас, правят всичко възможно да създават обществено напрежение. Истината е, че подобни съоражения има почти навсякъде. Примерно град Тарагона в Испания. Буя е на 5 км от брега. там е от 1974 г. А на около е в пъти по-красиво от поморие и другите бетонни площадки. досега там авария няма. и на никой не му пука,че има буй. пълно е с туристи и зеленина. идете и вижте. другото е чешене на езици. Поздрави.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене