Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.11.2007 18:51 - По-страшно от страха
Автор: babalog Категория: Други   
Прочетен: 6941 Коментари: 19 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Повечето от младите хора, които познавам, са умни, възпитани и чувствителни хора. Възхищавам им се и им се радвам. Те ме карат да вярвам, че България ще стане нормална държава - защото те ще я направят такава. Повечето от зрелите хора, които познавам, също са чудесни хора.
Но, медалът има и друга страна. Днес я видях. Не за пръв път, но отдавна не ми се беше случвало и останах потресена. Това е думата, друга по-точна не мога да намеря. Потресена от едно младо момиче - на видима възраст около 17-18 години, и от нас - останалите хора в трамвая - на възраст около и над средната. Беше около обяд, когато дъждът стана силен и започнаха да прехвърчат снежинки. Трамваят не беше пълен, но свободни места нямаше. Влажно, кално, спарен въздух, от някои капеше вода, други изтръскваха чадърите си, без да се съобразяват, че мокрят всички около себе си. От първата врата се качи старица - прегърбена почти под прав ъгъл, с бастун, чадър и малка торбичка с продукти. На първата единична седалка, тази, която е с гръб към ватмана, непосредствено до първата врата, седеше момичето. Старицата го помоли да отстъпи мястото си, но все едно говореше на сфинкс. Само, че този сфинкс се намръщи, доби зло изражение и се загледа през прозореца, без да трепне. Нали играеше сфинкс. Или глух темерут. Възрастната жена изтърва нервите си. Започна да бута с бастуна си момичето, мушкаше и ръчкаше като със шпага. Или с овчарска гега. Овцете. Девойчето пак  не трепна. Старицата започна високо да я нарича" говедо" и "простачка". Всички пътници мълчаха. Старицата се разплака на глас. Трамваят пак не продума. Нито пък девойчето - поне да беше казало, че не му е добре или нещо друго, което би го оправдало, да беше измислило. Нито пък аз се обадих - бях непосредствено след втората врата, но това не е оправдание. Можех да се придвижа напред и да реагирам някак. Дори и като неумел умиротворител. Не, не се помръднах, вцепених се. От ситуацията. От тишината. Някой да беше казал нещо. Не! Всички мълчахме. След няколко минути, жена на средна възраст отстъпи мястото си на плачещата бабка. Нямаше никакъв коментар или спор, както сме правили друг път, когато стане скандал и ние се разделим на надвикващи се групи. Цялата случка протече в абсолютна тишина, която продължи и след като двете жени - много младата и много старата, слязоха на две последователни спирки.
Винаги, когато стане скандал на обществено място, се чувствам дискомфортно и подтисната. Като всеки нормален човек. Този път, освен че се срамувам от бездействието си, се изплаших. От пълната апатия. У всички нас. Бездушно наблюдаващи. Отчуждени. Всеки свил се в черупката си - " това не ме засяга". Да беше бой, липсата на реакция би могла да бъде породена от страх. Това не беше страх. Беше нещо повече и много по-страшно от страха. Не искам да мисля, ако пред очите ни стане побой, обир, отвличане, изнасилване или убийство, дали бихме реагирали по някакъв начин. Вече се съмнявам. Дори и в това, че сме живи.



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. smile4tonight - Мълчание...
12.11.2007 19:03
Ако го няма мълчанието...То е адска глъч, скандали и караници - общо взето това е по автобусите.. Възпитана съм да ставам, когато има по-възрастен или жена с дете.. Но вече не съм убедена, че искам да съм възпитана... да остваим настрана, че някои просто си седят като "свинкс", но има и адски нахални хора.. Наскоро една бабка, съжалявам, че я наричам така, но наистина ме ядоса.. При наличието на повече от 6 свободни места, всичките в близост до нея, тя ми вдигна такъв скандал, че не ставам, че... Направо... Дори мястото до мен бе свободно, пътувах за далечна спирка и си седях до прозореца. Но ако знаех какъв скандал ще последва.. Не станах. Никой нщо не каза. Всички се смееха. Само 2 горе-долу нейни наборки я одумваха на седлаката зад мен.. А тя слезе след 2 спирки... Това не й попречи да уведоми всички какво ужасно и невъзпитано поколение расте..
Някои хора злоупотребяват.. Каква злощастна разлика с бабата, която миналата есен ми подари ябълка, защото й отстъпих мястото си...
цитирай
2. babalog - Благодаря за коментара!
12.11.2007 19:22
Съгласна съм, че някои, да не кажа доста, хора злоупотребяват с другите около тях. Във Вашия случай си е било заяждане, ей-така, от любов към скандала и несправедливото охулване на младежите.
Днешния случай е по-различен - места нямаше. Но нямаше и реакция - човешка, кротка, с добро - от никого. Не говоря за скандали и караници, не ги понасям. Можеше по цивилизован начин да успокоим напрежението. А, вместо това, се скрихме в студено мълчание.
Бабата с ябълката е била човек, но те са все по-малко, уви!, тези изчезващи добри хора.
цитирай
3. arnage - Нещата винаги имат много страни
12.11.2007 20:01
Съгласен съм, че е признак на простотия да не помогнеш на човек в нужда, когато не ти представлява никакъв проблем да го направиш. Разбира се, че е добре да проявиш човещина спрямо човек в нужда и е нормално дори да се чувстваш добре, когато го правиш. От друга страна - дали е нужно всеки ден, точно във върховите часове, градският транспорт на София да бива нападнат от хиляди пенсионери, които обикалят града с цел изучаване на цените по пазарите и наливане на минерална вода от най-далечния от местоживеенето им извор? Дали има нормален човек, който след като е наречен говедо, би станал на някого с друга цел, освен да го нокаутира? Дали е нормално, след като съм имал тежък работен ден и съм спал 2 часа, с температура 39.5 да седя с последни сили в претъпкан рейс на път за вкъщи, докато разярен старец с поразително здрава физика и приблизително 100 литра минерална вода ми обяснява, че такива като мен трябвало да се срамуват че са българи, понеже не съм отстъпил място? И сред младите, и сред старите винаги е имало читави хора и боклуци. Само че, колкото и да ми е неприятно да го отбележа, поради промяната на ценностите в милата ни родина и по-точно заради изчезването на ценностите за мнозина, боклуците сред младите стават все повече. А това не е добре...
цитирай
4. анонимен - потресена съм
12.11.2007 20:13
как може човек дори и да си помисли да не стане на човек,възрастен с бастун...не,не мога да го разбера...и аз съм на 18,но не бих си позволила такова нещо,дори да умирам от болки...не мога да разбера и защо никой не е взел страната на правият,в случай бабата...защо във тази "държава" всички гледат в стената като бездушни овце?сега ако някой почне темата за парите...не,не е така...в Бг колкото повече пари имаш,толкова по-злобен и бездушен ставаш...но това сега беше върхът,как може...възрастна баба...дори никой не я е узпокоил,след като е заплакала...а това може да са нашите баби,майки а един ден и ние...
цитирай
5. trevistozelena - хм
12.11.2007 20:16
след като всички в трамвая сте били така потресени, тогава защо някой потресен не е станал веднага и не е отстъпил мястото си на крехката жена (която някак не ми се струва така крехка, след описанието за лудия екшън, ръганици и тн със скритото оръжие)???!!! ще ти кажа защо - защото е по-готино да погледаш и да се възмутиш от седалката, нали така? или да поизчакаш още мъничко, та дано или момичето не издържи или някой друг се прецака. е, след известно време се бил прецакал някой друг, браво на него. аз не вярвам на съчувствието ти към възрастната жена, честно!
този постинг е едно огромно тъпо клише (извинявай!!!). най-малкото защото тази градска легенда се разказва още соц времената. факт е, че съществува. е, и? знаеш ли - аз ставам заради възрастен човек почти винаги, когато НЕ СЪМ НАГЛО подтикната да отстъпя мястото си. защото не става въпрос за привилегии, става въпрос за етика. наглото настояване "стани да седна аз, защото съм по-стар и така ми се полага" не е по-етично от преструвката на девойката, че не забелязва какво става наоколо.
ами я си представи, че девойката е болна или пък бременна или бог знае какво? защото и на мен ми се е случвало да се опитват да ме разкарат от седалката, когато съм била с температура и едва съм се добрала до спирката.
а знаеш ли, че като малка веднъж се возих в претъпкан автобус с дядо ми - бяхме седнали един до друг и някакъв човек (между другото видимо по-млад от дядо ми) не ме помоли, а ми заповяда да стана, защото съм дете, пък той моля ти се не бил и затова било редно той да заеме мястото. знаеш ли какво се случи - дядо ми демонстративно стана и му отстъпи мястото си, само че преди това спокойно му обясни, че не вижда логика в поведението му
цитирай
6. jesusbg - Това, което
12.11.2007 20:28
описваш, е феномен, присъщ на целия свят. Колкото повече хора на едно място - толкова по-малкщо вероятно някой да се намеси. Нарича се размита отговорност. а за поведението на двете "дами" - има много въпросии, които би-трябвало да си зададем.
цитирай
7. babalog - Здравейте, trevistozelena! Ще Ви ...
12.11.2007 20:45
Здравейте,trevistozelena! Ще Ви отговоря подред на обвиненията. Не знам колко са били потресени другите, знам как аз се чувствах и съм писала, че се срамувам от бездействието си. Между другото, не бях седнала и не се възмущавам от седалката на другите, ако забелязвате има възмущение и към собствената ми персона. Съчувствието ми към възрастната жена е смесено и с неодобрение към поведението и, споменала съм в текста нещо за гегата и овцете, а нямам обичай да сравнявам хората с овце, но нейните жестове ми заприличаха
на яростта на овчаря...Отделен е въпросът, че тя първо помоли за мястото. Нямам намерение да се обиждам от определението Ви на постинга като огромно тъпо клише, само искам да уточня, че аз съм живяла през социализма и не си спомням точно такава градска легенда, но днес я гледах на живо. Обаче, клишето ( извинявай!!!), че това се е случвало през соц.времената, съм го чувала от хора, които не са и били родени тогава. Допускам, че девойката може да е имала някакви проблеми, но има начин човек да обясни и да се извини, нали? Но, допускам и, че беше едно нагло същество.
Случвало ми се е, не като малка и не с температура, а един ден преди да родя, в средата на лятото и адска жега, да стоя до седалката с червения кръст, в която се беше разположил един чичко с шкембе, който се обърна навън и така пропътувахме целия дълъг път. Пак никой не реагира.
Постъпката на дядо Ви, според Вас, е правилна, според мен - не, както и на човека, който Ви е заповядал. Всеки има право на мнение.
И, накрая - не смятам, че е проява на добър вкус да обвинявате в лъжа човек, когото изобщо не познавате. Би ми било неудобно (пред самата мен) да преразказвам тук стар градски фолклор или случки.
цитирай
8. babalog - анонимен И аз не знам как може, ...
12.11.2007 20:55
анонимен
И аз не знам как може, знам, че беше грозна гледка и срам за всички участници.

jesusbg
Вярно е, въпросите са много, а отговорите още повече и то - тежки.

arnage
Точно в това се крие отговорът - в ценностната ни система.

Благодаря на всички за коментарите!
цитирай
9. evrazol - И аз бях там
12.11.2007 21:04
Не, не се помръднах, вцепених се. От ситуацията. От тишината. Някой да беше казал нещо.

Так си мислеха всички, докато момичето не се усмихна и не лъснаха зъби на вампир. Бабата прибра бастуна и слезе в движение. Разнесе се миризма на сяра. Из под седалката на ватмана изпълзя контрольор с кози крака и малки рогца. Опашката му беше свита между краката. Ватмана спря трамвая и обяви че по сценарии тук се наместват Батман и Човека Паяк, но днес геройте стачкували за място в Пантеона на славата и няма да дойдат.След това слезе и си хвана такси.

Като се прибрах намерих новите сметки за тока и анонс на Вальо Топлото в пощенската кутия. От телевизора мъдро говореше Доган прекъсван невъзпитано от Бойко Борисов. Водата от чешмата течеше ръждива. Съседа от горния етаж пробиваше панела с канго. Погледнах се в огледалото и забелязах че оплешивявам.
Въздъхнах, налях си една ракиика и си рекох:
Хайде, - за днес стига. Утре нов ден – нов късмет.
цитирай
10. trevistozelena - babalog
12.11.2007 21:13
и за това ще ти се извиня, но ще продължа с обръщението на Ти - просто го намирам за по-адекватно в пространството, в което дискутираме.
така...
случката с дядо ми е именно от далечните соц-времена и ми се струва, че или не си съвсем честна в твърдението си, че такова нещо е нямало тогава или не си използвала градски транспорт. чисто и просто това е едно от псевдоморалните комунистически клишета (то е като всички да сме си другари, например).
дядо ми вярваше и продължава да вярва, че децата са по-важни от възрастните (особено от злобните и агресивни такива). и наистина не е прав! защото няма по-важни според възрастта или поне не би следвало да има. съществуват толкова много други критерии за важност, но с това бива да са наясно както 5 , така и 18 и, бога ми, 70-годишните.
девойката не е била ДЛЪЖНА нито да се извини, нито да отстъпи мястото. просто би създала по-добро впечатление, ако го беше направила.
бога ми, това, което наричаш "страх, от който се срамувам" всъщност ти прави чест. знаеш ли - прекрасно е, че не си се намесила с мъдър и поучителен тон! просто защото не е твоя работа. ок - бабата може да помоли за място, девойката може да откаже, но защо ти трябва да раздаваш справедливост?!!! да не би да работиш като Deus Ex Machina????! или просто ти се струва уместно да налагаш своите си морални разбирания сред обществото? погледни коментарите - много от тях деликатно казват, че истината е мааалко по-средата; което ще рече - моралните ти разбирания не са А-то и Б-то на всеобщия морал. Имай си ги, но не ги налагай - това също е въпрос на някаква етика.
не виждам думичката "лъжа" в някой от моите коментари. ок, нямам право да те обвинявам в лъжа, но нали все пак ми оставяш правото да се съмнявам в искреността ти?
цитирай
11. анонимен - аз не бих станала
12.11.2007 22:31
Признавам. И не ми е неудобно. Сега рядко ползвам градски транспорт, но след като съм стояла права 14 часа, цяла нощ - не бих станала, особено на няква нагла бабичка, с превзет драматизъм. Изобщо не мога да разбера каква е тази истерия за отстъпване на място или за "потъпкани" морални ценности?! Това са изкуствено създадени догми, с които ни се налага да живеем, без изобщо да отчитаме, че светът се е променил доста за последните 50 години.
И докато бабичките се чудят как да създават социални контакти, движейки се без смисъл и ред, то младите хора /между другото всички, които аз познавам са интелигенти, възпитани и с много добро образование/ ходят на работа, често и на две, за да посрещнат изискванията на сегашното общество. Хубаво е направило момичето, хубаво си направила и ти като не си взела отношение - това е тяхна работа, когато пряко те засяга, тогава си длъжна да се защитиш, в другите случаи не мисля че е необходимо.
цитирай
12. анонимен - доколкото разбрах
12.11.2007 23:43
не става дума за "няква нагла бабичка, с превзет драматизъм",а за жена на възраст,която е била с бастун.Да не станеш при това положение,независимо от това колко си изморен,е липса на добро възпитание.Моята майка ме е възпитавала така "те какво са тръгнали във пиковите часове за вода",но и ме е възпитала да ставам на бременна,човек с дете,на дете и естествено(поне според мен)на човек със бастун,който едва се движи...
аз съм на 18,но все пак ми иде да почна да говоря "това младо поколение"...помислете дали някой ден това безразличие и мислите:"Сега съм уморена и не ми се става" няма да се върнат в/у вас и децата ви...както си възпитан,така ще възпиташ свойте деца...това значи че някой ден,в близко бъдеще,ако се качаш във Бг трамвай и си под 23 някоя баба на 79 ще ти стане да ти отстъпи място...за да не я набиеш,защото ест ще имаш право...помислете в/у тази гледка...дали когато някой ден,ние дето сега не ставаме,няма да ни пращат директно в гробищата като навършиме 50...
цитирай
13. smile4tonight - определено
13.11.2007 02:09
всичко опира до лично възпитание, малко етикеция и може би отношение..Ако помолят някого учтиво, то той/тя в повечето случаи все още има голяма вероятност да стане... Виждала съм доста заплашително изглеждащ мой набор, от типа "а ме погледнеш, а ш'ти избия някой зъб" най-доброволно да си става при вида на възрастен. Без дори да е бил попитан за това... По дрехите псоереща, по ума изпраща..Но арогантните хора не заслужават уважение... Още повече, когато преекспонират с положението си. И в двата случая обаче - не искам да съм възрастна и болна в София, нито в някой друг сравнително голям град... Защото не съм сигурна дали в безсилието си да пробудя съвестта у по-младите ще постигна нещо..А доколкото виждам някои хора направо озверяват може би именно от това безсилие или просто, за да почустват, че и те могат да се опитат да вгорчат нечий чужд живот.. Не искам да разчитам, че някъде из градския транспорт евентуално може и да има някой съвестен човек, който да ми отстпи място... Просто ми е жално, страшно и тъжно само като си го помисля...
цитирай
14. анонимен - Leleee
13.11.2007 08:25
http://emotewar.com/users.php?user=triping
цитирай
15. patilan - Нище нередно не видях!
13.11.2007 14:35

По скоро закономерно!

Вижте сега, хора които са готови толкова лесно да изрекът думи като " говедо" и "простачка", отглеждат и деца подобни на 18 годишната девойка. Каквото повикало такова се обадило.

Вярно е че Б-я е пълна с простаци, олигофрени и какви ли не, обаче ТЕ НЕ ПАДАТ ОТ НЕБЕТО! А се отглеждат и възпитават такива именно от подобни простаци и олигофрени!

Така че казусът може да се погледне от няколко страни!
цитирай
16. benra - ...
13.11.2007 15:47
Изключително съгласна съм с написаното от trevistozelena, както и смятам,че такова чудо като всеобщ морал няма.Има морални норми и морални категории, които са валидни според моралната настройка на конкретния индивид в конкретната ситуация. Пътувам понякога в Метро-то, друг градски транспорт не ползвам, пътувам с дъщеря си,която обикновено се връща от училище и чантата, която носи на крехкото си гръбче тежи, повече, отколкото дори аз мога да вдигна. Същевременно аз нося другата й раница-тази с екипа й за тренировки, защото тя тренира всеки ден. Та пътуването обикновено се случва след гежък и изморителен ден. На няколко пъте случваме на подобни възрастни жени-качват се и при все,че в мотрисата е пълно с млади мъже и въобще всякакви мъши те застават пред детето с категоричната молба да отстъпи.Признавам,че аз лично на няколко пъти не съм позволявала на дъщеря си да стане. По следните причини:
- висока е има няма метър и четирдесет,абсурд е да се хване и задържи,където и да било
- имала е 11.часово непрестанно натоварване, което ще продължи и след прибирането ни вкъщи
Понякога съм ставала аз,макар краката да не са ме държали от умора.
Мисълта ми е-не е ли редно човек сам, според собствения си морал да прецени нуждата на другия-било го възрастен човек, дете или видимо болен индивид? И защо, винаги биват вдигани млади момичета?Защото те са безопасни игли.
драга babalog, вероятно въпросната старица, наистина е заслужавала да й бъде отстъпено място, но най-вероятно не чак толкова,след като при самото й качване не са скокнали автоматично 5 човека. Съмнявам се,че във въпросния трамвай не е имало поне 5 човека със изградена морално-ценностна система.Или те са се задоволили само с възмущаване?
цитирай
17. demoniceye - Преди, като по-млада
14.11.2007 13:28
Отстъпвах място. Вече не. Тия пенсии се самозабравиха. Ние сме на средна възраст, работим по 8-10-12-14 часа на ден. И да ми дойде някоя изкуфяла пенсионерка сутринта в 7 часа или вечерта в 19.30 и да иска да и правя място. Как ли не. Ние ще умрем преди тях. От стрес и преумора. И ще спестим бастуните си на градския претоварен транспорт.
цитирай
18. babalog - Благодаря на всички!
15.11.2007 14:19
За това, че посетихте блога ми, прочетохте и коментирахте.
Искам само да кажа, че не налагам на никого моралните си разбирания - само разказах какво съм видяла и почувствала, без да раздавам оценки кое е моя работа или не, без да забранявам или разрешавам каквото и да било на когото и да било- нямам това право, всеки сам избира поведението си. Не знам дали съм направила хубаво, като съм била дистанцирана, моето мнение е, че не може да се държим като в джунглата - докато силния изяжда слабия, останалите да си пасат кротко, а следващия път, когато позициите са разменени дали пак така ще разсъждаваме? Освен това, дори и в животинския свят има видове, които си помагат Това, обаче, си е само мое мнение, написано в моя блог. Пък и не съм уточнила коя от страните е виновна или по-виновна. За мен и двете. Още - случката не беше в пиков час. Логично е да се помоли човека, седящ на най-близката до вратата седалка. Логично е и, когато няма отзвук, да не ставаш агресивен и зъл. Логично е и да откликнеш на молба. Поведението на двете жени доведе до мълчанието и липсата на реакции от страна на другите пътници, а не липсата на изградена ценностна система поне у няколко от тях. Или пък нещо друго.
Смятам, че в собствения си блог имам право да напиша, че бездушието, отчуждеността, агресивността и простотията са неща, които ме възмущават и не ми харесват. Виждам, че и други хора в коментарите си са на същото мнение. Както не ми харесва и моето бездействие тогава, от което, освен,че се срамувам и се изплаших. Страх и срам от апатията и липсата на човечност у всички нас, там, по това време. Може би не съм успяла достатъчно добре да се изразя в поста си, но се радвам, че предизвика противоположни коментари.
Извинявам се, че закъснях с отговора си, но беше по независещи от мен причини. Желая на всички позитивно настроение и много усмивки в дните им!
цитирай
19. анонимен - за възпитанието:)
30.11.2007 10:53
babalog,стояла си безучастно,казваш-а какво би могла да направиш?да отстъпиш мястото си,но ти си пътувала права-това е всичко.да се скараш на момичето?наистина,защо вдигат все млади момичета?защо не се опитат да "сръгат" с бастуна някой здрав мъжага?а това с децата е безумно,те наистина няма къде да се хванат в претъпкан автобус,не виждат и къде трябва да слязат.възпитание,казват,но някои дори не си правят труда да кажат едно "благодаря",като им отстъпят място.представете си,че една крехка млада дама се опита да вдигне някой кавалер от мястото му:)))така нито дамата ще се прояви като такава,напротив,нито изританият мъж(ако тя има успех,хаха) ще се почувства като кавалер.по същия начин възрастните хора,които очакват да им засвидетелстваме уважение и съчувствие,в много случаи се представят по недостоен начин-крехки старици се блъскат и обиждат,достолепни дядовци вдигат малки момиченца от местата им...а на възпитаните възрастни хора винаги отстъпвам място:)
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: babalog
Категория: Други
Прочетен: 236482
Постинги: 26
Коментари: 175
Гласове: 1019
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930